Skuteczna ochrona infrastruktury kolejowej i dworców kolejowych

Skuteczna ochrona infrastruktury dostarczania energii, w szczególności energii elektrycznej leży we wspólnym, szeroko pojętym interesie rozwiniętych społeczeństw.

Ochrona kolei

Subiektywne poczucie bezpieczeństwa pasażerów jest możliwe tylko i wyłącznie przy zastosowaniu profesjonalnych systemów ochrony zdrowia i mienia zintegrowanego z zewnętrznymi systemami.

W zależności od danego scenariusza (monitorowanie stacji przy pustym peronie, monitorowanie gdy pociąg stoi na peronie, monitorowanie stref niedostępnych dla pasażerów etc) system musi w sposób automatyczny realizować swoje zadania i dostosowywać się do aktualnych warunków obserwacji. Można to jedynie zrealizować maksymalnie integrując systemy i czujniki tak, aby system monitorowania w dużej mierze odciążył operatora ale w przypadku alarmu dostarczy mu szeregu informacji niezbędnych do powiadomienia Służb Ochrony Kolei.

System wizyjny GEUTEBRÜCK, skonstruowany w oparciu o indywidualnie dobraną koncepcję bezpieczeństwa, w integracji z czujnikami SICK oraz kontrolą dostępu NEDAP stanowi jednocześnie ochronę i środek odstraszający wraz z niezbędnymi funkcjami dokumentującymi. Daje poczucie pewności pasażerom oraz pełen komfort obsługi systemu dla operatora.

Najwyższa kontrola obrazu

Dzięki technologii XWDR nasze megapikselowe kamery o wysokiej rozdzielczości dostarczają szczegółowy obraz o równomiernej ekspozycji. Oznacza to doskonały przegląd wszystkich istotnych detali w każdej chwili.

Czujniki SICK chronią strefy i na bieżąco wysyłają sygnały do nadrzędnego systemu wizyjnego. Koincydencja czujników i wideo-analizy umożliwia operatorowi na podjęcie konkretnych działań na podstawie pełnej informacji z miejsca zdarzenia.

Automatyzacja dozoru

Zintegrowana funkcja kontroli czasu w systemie wizyjnym zapewnia automatyczne dostosowanie trybu pracy w zależności od warunków otoczenia w ciągu dnia, nocy czy w weekendy. Często budynki stacyjne są zamykane w określonych godzinach a wtedy system monitorowania musi spełniać inne funkcje niż w czasie obecności pasażerów. Bez względu na to, czy stacja wypełniona jest pasażerami czy jest pusta, zawsze pozostanie w pełni bezpieczna.

Monitoring wjazdu i wyjazdu

Wiele budynków infrastruktury kolejowej posiada ograniczenia w ruchu kołowym stref bezpośrednio graniczących z głównymi wejściami do obiektu. W takim przypadku z poziomu systemu monitorowania możemy kontrolować wjazdy dla pojazdów uprawnionych (posiadających specjalne zezwolenia) Gdy pojazd posiadający zezwolenie zbliży się do czytnika ANPR i czytnika dalekiego zasięgu NEDAP zostanie rozpoznany (wraz z konkretnym kierowcą) i system umożliwi wjazd do strefy. W przypadku braku upoważnienia zostanie wyświetlony komunikat o zakazie wjazdu.

Warunki oświetleniowe przy wjeździe i wyjeździe mogą zmieniać się w szerokim zakresie. W zależności od usytuowania pasów ruchu światło reflektorów lub światło słoneczne mogą sprawić, że reszta sceny będzie niedoświetlona. Dzięki technologii poszerzonego zakresu dynamiki XWDR (Extended Wide Dynamic Range) nasze kamery megapikselowe kompensują krańcowe nawet różnice w jaskrawości, zapewniając doskonały obraz o równomiernej ekspozycji, w którym widoczny jest każdy detal.

Rozpoznawanie numerów tablic rejestracyjnych Geutebruck & NEDAP ANPR wraz z potwierdzeniem tożsamości kierowcy przy użyciu czytnika kart dalekiego zasięgu. Kamera ANPR zainstalowana jest na specjalnie do tego celu zaprojektowanej kolumnie EP-ANPR. Wykonana z polerowanej stali nierdzewnej typ 316L grubości 3 mm. Kolumna została zaprojektowana w taki sposób by po zamontowaniu kamery nie było ograniczeń dla zasięgu obiektywu oraz promiennika podczerwieni. Kolumna umożliwia regulację montażu kamery zarówno w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej. Dzięki powyższym rozwiązaniom, kamera optymalnie pracuje przez całą dobę, bez względu na warunki atmosferyczne.

Bezpieczeństwo stacji kolejowych

Nasz system dozorowy umożliwia użytkownikom wybór poziomu bezpieczeństwa. Maksymalnym poziomem jest ciągły zapis obrazu wszystkich miejsc przy pomocy szerokokątnych kamer sieciowych, z których każda zapewnia pełen dozór grupy miejsc. Standardowo zalecany jest zapis obrazu sterowany przez wizyjną detekcję ruchu (analiza obrazu VMX) wraz z czujnikami dedykowane marki SICK.

Czujniki stale monitorują przestrzeń przytorza tak aby ewentualne wtargniecie osoby na tory natychmiast zaalarmowało obsługę. Najbliższe kamery zostaną skierowane w strefę naruszenia a maszynista otrzyma ostrzeżenie o wtargnięciu osoby na tory stacji. Czujnik SICK również monitoruje i informuje maszynistę czy bezpiecznie może ruszyć z peronu i czy żadna osoba nie została zaklinowana między peronem a pociągiem.

Najczęściej na stacjach krawędzie peronów są zaznaczone jedynie oznaczeniami. Zintegrowane czujniki SICK wraz z platformą Geutebruck mogą monitorować do 100m krawędzi peronu a w przypadku przekroczenia poinformować daną osobę komunikatem głosowym. Jednocześnie wszystko zostanie zarejestrowane w systemie wizyjnym w trybie alarmowym tak aby skupić uwagę operatora i odpowiednio zareagować w przypadku braku reakcje ze strony pasażera.

Monitorowanie szlaków trakcyjnych

Zintegrowany system bezpieczeństwa umożliwia wykrywanie obiektów w częściach torowisk na stacjach kolejowych. System monitoruje obszar torowiska za pomocą czujników oraz kamer, które są połączone ze sobą w jednym systemie bezpieczeństwa. Gdy tylko obiekt np. osoba zostanie wykryta w obszarze toru, system wyśle powiadomienie, które umożliwi rozpoczęcie dalszych działań.

Monitorowanie pracy pantografów

Częstą przyczyną awarii pociągów jest niepoprawna praca pantografu. Awaria może wynikać z błędu lub uszkodzenia samego pantografu ale również z mieć pochodzenie od naciągów linii trakcyjnej. Stałe monitorowanie pracy pantografów poinformuje z wyprzedzeniem obsługę techniczną o możliwej przyszłej awarii na konkretnym odcinku trakcji.

Kamera wraz ze specjalnym oprogramowaniem analizuje odchylenia trakcji względem pantografu. W przypadku przekroczenia wartości granicznych zostaje wysłany znacznik miejsca a firmy serwisujące trakcję mogą zaplanować ewentualną naprawę. Otrzymywanie sygnałów alarmowych z kilku monitorowanych lokomotyw dla tej samej lokalizacji minimalizuje fałszywe alarmy. W efekcie trakcja lub pantograf zostanie naprawiony zanim dojdzie do zablokowania trasy.

Lokalne centrum nadzoru

Dzięki doskonalonej przez lata koncepcji użyteczności obsługa wizyjnego systemu dozorowego jest prosta i klarowna. Dowolnie konfigurowane sceny podglądu, pozycjonowanie kamer w widokach alarmowych, trasy dozorowe kamer, wykorzystanie bazy danych i wiele innych – monitory można ustawić tak, by wyświetlały to, co chcemy zobaczyć. A jeżeli coś rzeczywiście się wydarzy, kilka kliknięć myszą wystarczy, by w ciągu kilku sekund odnaleźć potrzebne nagranie, a następnie wyeksportować, wydrukować bądź wysłać obrazy. Dostępne są również inne funkcje: interfejsy użytkownika z mapami graficznymi czy współpraca z tabletami lub smartfonami. Bez względu na to, w którym miejscu budynku się Państwo znajdują, zawsze mają Państwo dostęp do obrazu z kamer oraz powiadomień o alarmach. System dozorowy GEUTEBRÜCK wzbudza zaufanie i pomaga naszym klientom w czasie ich codziennej pracy.

Główne centrum nadzoru

Możliwe jest scentralizowanie wizyjnych systemów dozorowych. Nasz system zarządzania informacją G – SIM łączy przez sieć wizyjne systemy dozorowe ze wszystkich parkingów. Powiadomienia o alarmach, dostęp do nagrań czy obsługa systemów automatyki – dane są ciągle aktualizowane dzięki czemu można, również zdalnie, wykonywać działania z wykorzystaniem map, sprawdzać szczegóły stanu i przetwarzać dane. Centralne zarządzanie użytkownikami to pewność, że żadne ważne powiadomienia nie zostaną pominięte lecz będą przetwarzane, nawet gdy lokalnych pracowników nie ma na stanowiskach. Obrazy alarmowe można też w łatwy sposób przesyłać na urządzenia mobilne. Centralna rejestracja wszystkich działań obsługowych i systemowych służy temu, by zdarzenia zostały udokumentowane do ostatniego szczegółu.

Analiza treści video VCA dla kamer Geutebruck E2: wykrywanie ruchu wideo jest już zintegrowane z kamerą, wykrywanie zachowania i wzorców ruchu zależy od kierunku.

Rozwiązanie Geutebruck w połączeniu z kolejowymi systemami zarządzania może być stosowany w celu poprawienia płynności ruchu.

System kontroli dostępu

W przypadku infrastruktury kolejowej znajduje zastosowanie w miejscach gdzie zależy nam na zabezpieczeniu przed nieautoryzowanym wejściem.

Kontrole dostępu łączymy z telewizją dozorową i dzięki analizie twarzy i identyfikacji kart zabezpieczać odpowiednie strefy.

Kontrola dostępu NEDAP cechuje się dużą elastycznością jeśli chodzi o możliwości rozbudowy systemu. Mamy też możliwość szybkiej zmiany uprawnień dostępu.

System SSWIN NEDAP pozwala na wizualizację statusu detektorów na stanowiskach ochrony jak również na szybkie wykrywanie intruzów.